Cvičení doma

Minimum pohybu

Mám pro běžného civilizovaného člověka nepříjemnou zprávu. Vaše téměř nulová pohybová aktivita Vás opakovaně přivádí do nemoci. Většina Vašich dlouhodobých potíží se dá jednoduše odstranit pravidelným pohybem. A nemusí to být nutně cvičení. Postačí každý den, tedy i v dešti či sněhu, vhodně se obléci a vyrazit na procházku. Záleží na její minimální délce, což je 30 min. rychlou chůzí. Můžete jít ovšem i pomalu, potom se však požadavek minimální délky prodlouží na 45 min. Nejde tady o kilometry, nemůžete se vymlouvat na Váš zhoršený zdravotní stav.  Vyzkoušejte a budete překvapeni. Ovšem nesmíte zapomenout na každodenní pravidelnost!

Protahovací cvičení

Každé ráno se budíme s tělem ne příliš odpočatým. Nevíme proč, svaly přeci v noci nepracovaly, měly tedy odpočívat! Jenomže nebereme v úvahu, že jsme se celou noc převalovali. Možná máme nevhodné matrace, možná jsme nemocní, snad nám nedá tvrdě usnout starost. Najděte si každý den pouhých 7 minut, připravte své svalstvo na svůj náročný den.
I pro vás, sportující, poslouží jako skvělé protažení před fyzickou aktivitou; nepodceňujte zahřátí organizmu!!!
Pojďte si zacvičit se mnou: video 7 min – poznámka: pokud se vám video nespouští, je nutno soubor stáhnout na svůj počítač (např. kliknout na tři tečky, kliknout na odkaz pravou myší apod.) a následně otevřít ve svém počítači.
Dvě videa s vyšším rozlišením najdete zde: video 7 min HD-boční pohled a video 7 min HD

Omlazovací cvičení Čínských císařů
Chuej-čchun-kung

Nenásilnost tohoto cvičení pracujícího s tělem a myslí jako celkem přináší řadu změn do našeho života. Jeho pomalé protahující pohyby výrazně zlepšují hybnost kloubů i celkovou fyzickou kondici. Je výborným prostředkem při rekonvalescenci pohybového ústrojí, chronických zdravotních potíží, pomůže vám znovu nalézt radost ze života.  Hluboké brániční dýchání uvolňuje stres, soustředění při cvičení zvyšuje klid v duši. Tato cvičení není dynamické, jde o klidný vláčný pohyb se soustředěnou myslí. Osobně vřele doporučuji.
ZDE naleznete obrázkového průvodce.  Podrobnější popis je možno najít v knížce: Monika Hackl, Omlazovací cvičení čínských císařů, vydala EUGENIKA. V případě hlubokého zájmu můžete oslovit i mne 🙂

Pět Tibeťanů – statická varianta

Klasická varianta cvičení je velmi dynamická a vyžaduje od nás určitý stupeň fyzické zdatnosti, schopnosti koordinace rychlých pohybů a dobrý stav rovnovážného (vestibulárního) ústrojí. Zájemce o detaily odkazuji na již vydané knihy, které jsou volně v prodeji.

Zde Vám nabízím variantu cvičení, kterou zveřejnili před pár léty v jednom esoterickém časopise. Při čtení článku mne zaujaly dvě důležité informace:
– jednotlivé sestavy provádíme ve velmi pomalém tempu a v koncových polohách pracujeme s výdržemi.
– mimo posilování fyzického těla zůstává dostatek prostoru pro mentální cvičení. Ta je ale možno začít praktikovat až po úplném zvládnutí sestavy, kdy jednotlivé cviky máme dostatečně zažité (odhaduji několik měsíců). Díky uvolněným pohybům těla, které provádíme s klidnou soustředěnou myslí a s hlubokými nádechy i výdechy, tak získáváme dostatek času na vlastní mentální činnost. Takto zvládnuté cvičení považuji za účinnou meditací v pohybu.

Já sám provádím tyto cvičení již více než 13 let a mohu je všem vřele doporučit. Bez rozdílu věku, fyzické kondice či zdraví. Pro ty zvídavé jsem zpracoval jednoduchý manuál, který je ke stažení zde:           Pět Tibeťanů

 Něco pro seniory

Na internetu najdete velké množství různých cvičení. Stačí hledat a najít ty, jenž jsou pro Vás přijatelné. Příliš nezáleží na zvoleném způsobu cvičení, ale na blahodárném každodenním pohybu. Nezapomeňte na pravidelnost, nepodlehněte své lenosti 🙂

Příklad stránek: https://www.seniorum.cz/videoserial-cviceni/barevne.html